Uppsägningstid för uthyrning av egen bostad

Hej min hyresgäst har sagt upp sitt kontrakt.kontraktet skrevs 2017 och är uthyrning av egen villa.på kontraktet står att uppsägning är 1månad för hyresgäst. kontraktet sas upp skriftligt för 3dagar sedan.uppsägningen är daterad 20190623 men har skrivit utflyttningsdatum 20190930.vad gäller då?kan jag kräva att utflytt sker 20190731?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om uthyrning av en privat bostad så är det Lagen om uthyrning av egen bostad (LUEB) som blir aktuell.

Hur lång är uppsägningstiden?

Det är en månads uppsägningstid som gäller räknat från det att ni sagt upp avtalet och en månad fram till nästkommande månadsskifte, eftersom det är din hyresgäst som har sagt upp hyresavtalet (3 § andra stycket LUEB). För att din hyresgäst ska ha rätt till en uppsägningstid på tre månader så krävs det att det är du som hyresvärd som har valt att säga upp hyresavtalet.

I detta fallet så upphör alltså hyrestiden att gälla 2019-07-31 och din hyresgäst har inte rätt att besluta om en förlängd uppsägningstid utan ditt godkännande.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare