Uppsägningstid för plats i skönhetssalong

Hej,

Jag hyr en plats i en befintlig skönhetssalong och på avtalet står att uppsägningstid är 6 mån.

Jag undrar om det är lagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap. 4 § jordabalken regleras minimigränser för uppsägningstider gällande hyra av lokaler (se här). Det betyder att ni får komma överens om längre men inte kortare uppsägningstid än vad som står i paragrafen. Gäller ditt fall ett hyresavtal på obestämd tid finns det en minimigräns på 9 månaders uppsägningstid och om det är ett tidsbestämt avtal gäller reglerna i paragrafens 2 st. punkt 1-5 (se här).

Om ert avtal inte är att anse som lokalhyra gäller enligt allmänna avtalsrättsliga principer att avtal ska hållas och er överenskommelse om 6 månader är det som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare