Uppsägningstid för hyresrätt innan tillträde

Hej, Jag undrar vad som gäller vid uppsägning innan inflyttning. Kontrakt på hyrseslägenhet gäller från 1/10-14. Tre månaders uppsägningstid gäller. Uppsägningen gjordes den 20/8-14 alltså innan inflyttning. Räknas uppsägningen från 1/9 eller från den 1/10 när inflyttning skulle skett? Tacksam för hänvisning till rättsfall eller lag som styrker detta. Jordabalken är inte helt lätt att tolka för en lekman!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor kring hyresavtal för bostäder regleras i Jordabalken, den hittar du https://lagen.nu/1970:994.

Du som hyresgäst har alltid rätt att säga upp ditt hyresavtal för bostaden med som längst tre månaders uppsägningstid(JB 12 kap 1 § st 5 och 12 kap 5 §). Hyresavtalet upphör då vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Jordabalken ger några undantag till huvudregeln där hyresgästen ges rätt att avsluta hyresavtalet utan uppsägningstid. Det som krävs är då exempelvis att hyresrätten inte kan användas som bostad(12 kap 6, 11-14 och 16-18). Hyresgästen ges även denna rätt i några ytterligare fall förutsatt att han/hon inte hunnit tillträda bostaden ännu(12 kap 6 § st 2).

Av vad du berättar så föreligger inte en rätt till omedelbar uppsägning i ditt fall och det betyder att du har tre månaders uppsägning räknat från 1/9-14(12 kap 5 §). Jag har inte hittat något rättsfall om just denna situationen men enligt lagkommentarerna så behöver hyresgästen inte invänta tillträde innan bostaden kan sägas upp(Holmqvist/Thomsson, Zeteo).

Jag hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig med ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare