Uppsägningstid för hyreskontrakt

Hejsan! Jag hyr en hyreslägenhet i andrahand av en kompis. Jag sa upp den lägenheten igår 1/5 och tänkte då att sista dagen blir sista Juli. Det står 3 månaders uppsägning i vårt kontrakt. Nu säger min kompis att sista dagen blir sist augusti. Hur kan det komma sig? Ska det inte framgå på kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Dessa typer av frågor regleras i 12 kap. jordabalken (JB) som du hittar HÄR.

Av 12 kap. 4 § JB följer att hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader. Eftersom du sagt upp lägenheten den 1 maj så räknas inte maj månad som uppsägningsmånad, utan juni, juli och augusti blir uppsägningsmånaderna. Med andra ord har din kompis rätt i att sista dagen blir den sista augusti.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare