Uppsägningstid för hyresavtal på obestämd tid

Hej! Min sambo och jag har ingått ett hyresavtal den 1 september 2018, där han står på kontraktet. Avtalet är ett tillsvidarekontrakt i första hand. Vi har nu fått en ny lägenhet med tillträde 1 januari som vi sökt av anledning att gå ned i hyra då vi båda ska börja studera. Min fråga är nu: vad gäller för uppsägningstid? Vi vill helst undvika att stå med dubbla hyror i två månader, men det verkar som att detta blir oundvikligt då vi har ett tillsvidarekontrakt med 3 månaders uppsägningstid. Min sambo sade officiellt upp lägenheten via en uppsägningsblankett den 29 november 2018, alltså innan vi hade bott i lägenheten i tre hela månader.

Jag har hittat information om att vissa bestämmelser kan gälla om hyrestiden varit kortare än 3 månader vilket den i vårat fall varit, och att man då kan ha kortare uppsägningstid. I vårt kontrakt står det 3 månader, men om det enligt hyreslagen förefaller att vi bör ha kortare uppsägningstid är det väl det som gäller då ett kontrakt som avviker från hyreslagen blir till hyresgästens fördel? Uppsägningen skedde via mail med uppsägningsblankett och de har bekräftat att uppsägningen har mottagits och behandlas.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om ni har rätt till kortare uppsägningstid än tre månader. Som du korrekt anger är hyreslagen (också kallad 12 kap. jordabalken) tillämplig i er situation. Vissa bestämmelser i jordabalken är tvingande till hyresgästens fördel, om inte annat anges i den relevanta paragrafen (12 kap. 1 § 5 st jordabalken). Detta innebär att, som du anger, vissa av hyreslagens bestämmelser inte kan avtalas bort. Vilka dessa bestämmelser är framgår av varje enskild bestämmelse. Om det står något som liknar 'om inte annat har avtalats' så kan hyresgästen och hyresvärden avtala om annat än vad den bestämmelsen anger.

Eftersom ni har lägenheten tillsvidare räknas det som ett hyresavtal på obestämd tid. Hyresavtal på obestämd tid ska sägas upp för att upphöra (12 kap. 3 § jordabalken). Detta har ni gjort. Uppsägningstiden för hyresavtal på obestämd tid är tre månader (12 kap. 4 § jordabalken). Av bestämmelsen framgår att annan uppsägningstid kan avtalas, men eftersom ni har avtalat om samma uppsägningstid som lagen säger är det inte relevant i er situation.

När det gäller hyresavtal på bestämd tid har hyreslagen olika uppsägningstider beroende på hur länge man har hyrt bostaden, det är möjligt att det är dessa bestämmelser du har hittat. Men eftersom ni har ett hyresavtal på obestämd tid är de tyvärr inte tillämpliga i ert fall.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig, annars får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster!

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare