Uppsägningstid för bostadslägenhet

Hej

Vi har hyrt ut vår bostadsrätt tidsbestämt. Från 2019-08-01 till 2020-05-31. Det står inget i kontraktet vad gäller uppsägningstid. Bara att de uthyrningstiden är mellan ovanstående datum. Nu vill de säga upp kontraktet. Hur många månader är uppsägningstiden för hyresgästerna då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att bostadsrätten hyrs ut som bostad – dvs. en lägenhet där någon bor – och inte som företagslokal eller liknande. Om den förutsättningen är korrekt så är uppsägningstiden tre månader från tiden då hyresgästen lämnade meddelande om uppsägning + de dagar som är kvar till nästföljande månadsskifte. Detta gäller oavsett avtalad hyrestid. Källa på allt som skrivits är 12 kap. 5 § jordabalken.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare