Uppsägningstid enligt lagen om uthyrning av egen bostad

Hej. Om min hyresvärd sagt upp mej från mitt hus, använder sej av en blankett där det står uthyrning av villa och lag (2012:978) och använder sej av sitt namn och personnummer och säger att detta gäller 3 månaders uppsägningstid, kan jag då säga upp mej från bostaden och slippa 3 månader och bara ha en månads uppsägningstid? Mvh Nettan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen om uthyrning av egen bostad (som din hyresvärd och du tillämpar i ert hyresförhållande) föreskrivs att hyresrätten får sägas upp av hyresvärden med tre månaders uppsägningstid om avtalet gäller under obestämd tid. Som hyresgäst får du i din tur säga upp hyresavtalet med en månads uppsägningstid om du inte vill att avtalet ska fortsätta löpa i tre månader. Att uppsägningstiden är tre månader när hyresvärden säger upp avtalet är för att skydda hyresgästen från en allt för snabb flytt, men om du vill lämna redan efter en månad så är det möjligt (3 § andra stycket).

Jag rekommenderar dig att vara tydlig med din hyresvärd om hur du önskar göra så att ni kan komma överens om villkoren tillsammans för att slippa eventuella konflikter om uppsägningstidens längd i ett senare skede.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare