Uppsägningstid

Hej, Ska hyra ut min bostadsrätt till våren pga. utlandsstudier. Kontraktet vill jag skall löpa under en bestämd tidsperiod t.ex. 10 januari till den 10 juni. Jag vill inte att hyresgästen skall ha möjlighet att hyra endast en del under denna perioden eller ha möjlighet att säga upp kontraktet efter 1 månad då jag vid mina utlandsstudier inte kommer ha möjlighet att hitta en ny hyresgäst. Är detta möjligt eller är uppsägningstiden för hyresgästen tvingande? T.ex. Tidbegränsat: F.r.o.m 2014-01-10 T.o.m 2014-06-10 Där varken hyresgästen eller hyresvärd har möjlighet för uppsägning. Alternativt att uppsägningen för båda parter t.ex. är 3 månader, alltså lite längre än 1 månad som jag läst någon stans att den måste vara för hyresgästen. Om det skulle vara möjligt förmodar jag att det finns möjlighet för mig som bostadsrättsägare/hyresvärd att säga upp kontraktet om det på något sätt bryts eller hyresgästen beter sig på ett sätt som inte anses vara lämpligt. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline

Reglerna om andrahandsuthyrning av bostadsrätt finner du i Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad https://lagen.nu/2012:978.  Man kan hyra ut sin lägenhet antingen på bestämd eller obestämd tid, i ditt fall skulle en bestämd tid om 5 månader bli aktuell. Hyresgästen har alltid rätt till 1 månads uppsägningstid medan hyresvärden har 3 månaders uppsägningstid enligt 3 § 2 st.

Det finns möjlighet att säga upp hyresgästen tidigare enligt Jordabalken 12 kap 42 § om t.ex. hyresgästen inte betalar hyran inom en viss tid från förfallodatum.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare