FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/07/2014

Uppsägning av kontrakt vid hyra av bostadsrätt

Hej!

Jag har hyrt en lägenhet i andrahand(Bostadsrätt) och när vi hyrde lägenheten kom vi överens om att vi skulle få hyra lägenheten i ett år. Detta fick vi in i kontraktet och var överenskommet att vi skulle minst få hyra lägenheten under denna period annars hade vi valt en annan lägenhet.

Nu kommer hyresvärden tillbaka och vill att vi ska flytta ut för att han gjort slut med sin sambo och har via telefon gett oss 3 månader. Det står inget i kontraktet om uppsägningstid men är angivet vilka datum uthyrningen gäller.

Är man inte på något sätt skyddad så att man kan bo kvar under angiven period i kontraktet?

M v h, Dan

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

När man hyr en bostadsrätt har hyresvärden som regel rätt till tre månaders uppsägningstid, se 3 kap 2:a stycket i Lagen om uthyrning av egen bostad som du hittar https://lagen.nu/2012:978. Det är dock möjligt att enas om att hyresvärden inte ska ha någon rätt att säga upp avtalet.Enligt hyreslagen 2 §, som du hittar https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1 finns det inga krav på att ett hyresavtal ska vara skriftligt. En muntlig överrenskommelse är alltså bindande men det kan ändå vara bra ur bevissynpunkt om det finns nedskrivet. Vad ni har enats om är svårt för mig att avgöra då du enbart skriver att det var överrenskommet att ni skulle få hyra lägenheten under den angivna perioden men inte något om uppsägningstid. Mitt råd till dig är att tillsammans med din hyresvärd försöka enas om vad ni har kommit överrens om, om det inte framgår tydligt i avtal eller i tidigare diskussioner. Om detta inte är möjligt hoppas jag ni kan finna en lösning som är så bra som möjligt för er båda.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare