FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/12/2018

Uppsägning av jakträttsavtal

Hej.

Vi är två syskon som äger en fastighet tillsammans där vi upplåter jakträtt till en utomstående. Avtalet löper på 2 år och skall sägas upp sex månader före avtalstidens utgång. Nu vill vi höja priset. Måste vi säga upp avtalet för omförhandling och måste det ske skriftligt i så fall? Går det göra i ett mail? Om "arrendatorn" inte accepterar nytt pris räcker det med att vi sagt upp för omförhandling eller måste nåt ytterligare göras och i så fall skall även det ske senast sex månader före avtalstidens utgång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Din fråga regleras i jaktlagen. Jag utgår från att ni har upplåtit jakträtten mot ersättning.

Avtalet mellan er och arrendatorn är ett tidsbestämt avtal om 2 år och ni har en avtalad uppsägningstid om 6 månader före avtalstidens utgång. Ett tidsbestämt avtal innebär en trygghet för arrendatorn i den mening att denne har rätt att jaga under tiden som avtalat löper (avtalet kan sägas upp i förtid endast om både ni och arrendatorn går med på det).

Vi vill höja priset, måste vi säga upp avtalet till omförhandling?
Svaret på denna frågan är Ja. Om ni inte säger upp avtalet 6 månader före utgången (dvs., så som ni har avtalat) kommer avtalet automatiskt förlängas med 2 år, se 16§ jaktlagen. Det betyder att om ni inte säger upp avtalet så kommer det att förlängas och då kommer den ersättning som nu gäller mellan er, att gälla i de två åren som avtalet förlängs.
Vill ni höja priset går det alltså inte att vara passiv utan ni måste säga upp avtalet och sedan omförhandla om ett nytt med en ny prisersättning. Detta ger svar på er sista fråga: om inte arrendatorn accepterar ett högre pris kommer ett nytt avtal inte att komma till stånd mellan er. Alltså: ni behöver helt säga upp det nu gällande avtalet mellan er, detta ska göras sex månader innan avtalets utgång. Därefter får ni omförhandla om ett nytt avtal, men nytt pris. Om ni inte säger upp alls kommer avtalet automatiskt att förlängas och den gamla prissättning kommer stå fast i ytterligare två år.

Går det att säga upp avtalet via mail?
En uppsägning av ett tidsbestämt jaktavtal ska göras skriftligen, 16 § jaktlagen och 8 kap. 8 § jordabalken.. Det är oklart huruvida detta ska förstås som att det går att säga upp avtalet elektroniskt, dvs., i mail. För att vara på den säkra sidan råder jag er därför att skriftligen (för hand) skriva att ni härmed säger upp avtalet, och var noga med att få med era namnsignaturer och att ni ange datum. Jag råder er också till att ta kopia på er skriftliga uppsägning så ni kan spara ett hemma i bevis.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare