FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/11/2018

Uppsägning av ingått avtal kan vara giltigt/ogiltigt beroende på innehåll och typ utav avtal

3 personer igår skriftligt ett avtal. Efter 1,5 år säger en av personerna upp avtalet för sin del, de 2 kvarvarande vill inte acceptera uppsägningen med motiveringen att avtalet då inte kan genomföras. Vad händer/göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder s.k. avtalsfrihet. Man har alltså rätt att avtal om nästintill vad man vill och det är i första hand avtalet som styr vad som gäller. Det finns alltså inte speciellt mycket lagstiftning och den lagstiftning vi har är i stor utsträckning dispositiv. Att en lag är dispositiv innebär att man inte måste följa lagen, utan att man kan avtala sinsemellan om att något annat ska gälla. Huvudregeln inom avtalsrätt är dock att ett ingått avtal ska fullgöras (pacta sunt servanda). Sedan kan man så klart avtala om uppsägningar och dylikt.

Vad som kommer hända i ditt fall är därför ganska svårt för mig att säga. Det beror helt på vad det är för typ av avtal och vad ni har avtalat om. Finns det i avtalet någon klausul som ger rätt för en avtalspart att säga upp avtalet? Annars kan det vara ett kontraktsbrott och man kan ha rätt till skadestånd för ekonomisk skada som man lidit p.g.a. kontraktsbrottet. Då kan man vända sig till tingsrätten och lämna in en stämningsansökan. I vissa fall kan man dock ha rätt att säga upp ett avtal även om det gäller på obestämd tid. Som exempel kan nämnas återförsäljningsavtal. HD har då uttalat att avtalspart har rätt att säga upp avtalet med iakttagande av en skälig uppsägningstid (NJA 2009 s. 672). Det krävs alltså mer information om vad det är för typ utav avtal och vad som står i det.

För att få ett mer tydligt svar om vad som gäller i ditt fall är du varmt välkommen att skriva en ny fråga med lite mer information om din situation.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare