Uppsägning av hyreskontrakt innan tillträdet pga omfattande mögelskador

Hej jag skulle hyra en lägenhet och skrev hyreskontrakt men så märkte jag att det är jätte mycket svartmögel i lägenheten och det läcker in från tacket.

Så prata med hyresvärden så vi rev kontraktet vi har ej flyttat in vi skulle flytta in den 8dec.

Måste jag betala hyran fast kontraktet är rivet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyreskontrakt finns i Jordabalken 12 kap., s.k. Hyreslagen.

Du har inte nämnt om hyreskontraktet är på bestämd eller obestämd tid. Därför kommer jag utgå från att det rör sig om ett hyresavtal utan tidsbegränsning, dvs. ett obestämt hyresavtal.

12:6 JB stadgar att uppsägning får ske om hyresvärden inte fullgjort sin underhållsplikt (d.v.s. att hålla bostaden i fullt brukbart skick). Vid en sådan uppsägning ska inte någon uppsägningstid gälla. Dock krävs att uppsägningen varit skriftlig såvida inte hyresförhållandet varat kortare än 3 mån. Uppsägningen får dock ändå vara muntlig, om det är hyresgästen som säger upp avtalet och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen.

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare