Uppsägning av hyreskontrakt för lokal

Hej! Jag undrar hur det fungerar med att säga upp ett hyreskontrakt för en lokal, på kontraktet står de att de förlänga automatiskt 3 år i taget om man inte inkommit med en skriftlig uppsägning 6 månader innan kontraktet slut. Men jag borde väl kunna säga upp det även fast att de har förlängts i 3 år?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyra av lokal regleras i 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen). Det framgår av din fråga att du hyr lokal på bestämd tid (3 år) och att ni har avtalat om en uppsägningstid på 6 månader. Av 12 kap. 4 § 2 st. framgår att uppsägning vid hyra av lokal på bestämd tid ska ske nio månader i förväg om inte en längre uppsägningstid har avtalats. Eftersom ni har avtalat om en kortare uppsägningstid, och lagen kräver avtal om längre uppsägningstid för att undgå lagens krav, har du en uppsägningstid på nio månader. Av detta framgår även att uppsägningen måste ske minst nio månader i förväg för att inte kontraktet ska förlängas automatiskt med tre år.

Din enda möjlighet att säga upp lokalen tidigare är om lokalen skadats utan att det var ditt fel, om hyresvärden brister i underhållsskyldigheten, om det har uppstått något hinder i din nyttjanderätt, eller om myndighet meddelat beslut om att det är förbjudet att använda lägenheten (se 12 kap. 6 § och 12 kap. 16 § jordabalken). Du har också rätt att omedelbart säga upp lokalen om det finns ohyra (12 kap. 17 § jordabalken).

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig. Om du undrar något mer får du gärna höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare