Uppsägning av hyreskontrakt

Hej

Jag har blivit uppsagd från mitt hyreskontrakt. De anser inte att jag bor där, Jag är skriven där och betalar hyran.

Min son flyttade hem till mig för några år sen och nu säger de att jag olovligen har andrahands upplåtit lägenheten och har sag upp mig skickat allt till hyresnämnden som också anser att jag bor utomlands och inte har rätt till kontraktet mer. Finns det något jag kan göra? HJÄLP!! Snart står jag och sonen på gatan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hyresgäst så har du rätt att ha inneboende men andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens eller hyresnämndens tillstånd, 12 kap. 39-40 §§ JB. Din hyresvärd verkar vara av uppfattningen att du inte inte bor i lägenheten och att du upplåter den till din son. Om du inte är boende på adressen i tillräcklig utsträckning så är det att anse som en olovlig andrahandsuthyrning vilket utgör en grund för uppsägning. Är du boende på adressen så har du rätt att ha din son som inneboende.

Din hyresvärd verkar ha sagt upp dig i enlighet med 12 kap. 46 § JB och ärendet har tagits vidare till hyresnämnden. Om hyresnämnden tagit ett beslut så kan du överklaga domen till Svea hovrätt, 12 kap. 70 § JB inom tre veckor från beslutet. Det kan vara fördelaktigt att söka juridiskt biträde för vidare vägledning och rådgivning kring ett eventuellt överklagandet. Om du behöver hjälp av en av våra jurister för att undersöka möjligheterna att överklaga är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare