FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/08/2014

Uppsägning av hyreskontrakt

Jag har hyrt en liten lägenhet i en tvåfamiljslägenhet. Hyresavtalet var på obestämd tid (tillsvidare). Nu efter sex månader har dock hyresvärden sagt upp hyresavtalet då lägenheten ska göras om till ett kafé. Hyresvärden hävdar att jag inte har några rättigheter då hyresförhållandet varit så kortvarigt och att det saknas ett skriftligt hyresavtal.

Vad gäller? Kan en hyresvärd säga upp hyresavtalet utan grund?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

 I Jordabalkens 12 kap (https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1) finner man det som vardagligt kallas för hyreslagen. Enligt 4 § p. 1 är uppsägningstiden för hyreslägenheter som har avtal på obestämd tid 3 månader. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel så din hyresvärd kan inte avtala om kortare uppsägningstid, detta gäller oavsett om du har varit med på det. Det finns inga krav på att din hyresvärd ska ha grund för uppsägningen av kontraktet.

 Av 2 § framgår att ett hyresavtal inte behöver vara skriftligt. Det är dock ändå att rekommendera ur bevissynpunkt. Ett muntligt avtal är alltså lika gällande som ett skriftligt. Om du vill kan du när som helst begära ett skriftligt avtal.

 Hoppas du fått svar på din fråga,

 Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare