Uppsägning av hyresgäst på grund av störningar

Hej.

Mina föräldrar äger en gård med två hus, ena huset använder vi och det andra har vi hyrt ut, har fungerat jättebra med föregående hyresgäster men nu har vi tyvärr fått in en som vi tror knaprar massa piller och verkar ha någon personlighetsstörning typ sociopat eller något liknande. Hon flyttade in 1 juni i år och det är totalt kaos med henne, hon verkar tro att hon är hyresvärd och hon beter sej förjävligt, mest i prat o dumhetsprat. Hon skriver även massa mess mest på kvällarna om bara trams men hon kan ofta skriva runt 100 mess på en kväll.

Hon har fem små hundar som skäller hela tiden ngn av oss är ute, hon skulle bara ha med sej tre sa hon. Hon ställer massa sopor på sin veranda, är det barn på gården säger hon att de ej får gå utanför hennes staket mm mm mm Nu ikväll skrev hon att det är hennes hus (det hon hyr av oss) och hon vill aldrig mer höra min mamma säga att det är min mammas hus utan att vi får rätta oss efter henne.

Mina föräldrar närmar sej 80 år och de mår inge bra alls av detta och vill bara få bort henne.

Vi har en mall från If som kontrakt med henne. Detta har vi kryssat i för hyrestiden.

2. Hyrestid

fr.o.m. 1/6-20 tills vidare. Hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast efter tre

månader från uppsägning.

Våran fråga är om vi kan säga upp henne med tre månaders uppsägning? Har hört att det kan va väldigt svårt att bli av med hyresgäster. Hon betalar hyra och så i tid...så klart.

Vänligen Cickie.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du skriver så är det ofta både komplicerat och tidsödande att säga upp en hyresgäst. Detta beror på att hyresgäster åtnjuter vad som kallas för besittningsskydd. Reglerna om besittningsskydd återfinns främst i hyreslagen (kapitel 12 i jordabalken). Förstahandshyresgäster får besittningsskydd omedelbart när hyresavtalet börjar att gälla.

Hyresgästens rätt till sin bostad är väldigt stark i och med besittningsskyddet. Här kan inte hyresvärden säga upp ett hyresavtal såvida det inte finns så kallade besittningsbrytande grunder. För att det ska finnas besittningsbrytande grunder måste hyresgästen ha gjort sig skyldig till avtalsbrott. Upprepade störningar – och störningar utöver vad som kan anses vara normalt - räknas som en besittningsbrytande grund. Enligt vad du skriver har dina föräldrars hyresgäst varit otrevlig, bråkig och i det närmsta hotfull vilket utgör störningar som kan vara grund för förverkande av hyresrätten.

Det ligger på hyresvärden att bevisa att hyresgästen gjort sig skyldig till avtalsbrott. Alla störningar, klagomål och händelser bör därför dokumenteras. Som hyresvärd bör man ha som vana att agera och inte vara passiv om något inte står rätt till utan det är viktigt att dina föräldrar agerar direkt. Den första åtgärden som står till buds är att ge hyresgästen en varning, det vill säga en anmodan om rättelse (det ska framgå att avtalet kan sägas upp för det fall rättelse inte sker). Enligt 12 kap. 25 § andra stycket jordabalken ska även socialnämnden underrättas. Sker sedan ingen förbättring efter rättelsen så kan dina föräldrar säga upp avtalet. Är det så att ni inte kommer överens utan hyresgästen vägrar flytta så kan uppsägningen prövas av hyresnämnden. Enligt 12 kap. 49 § jordabalken är hyresvärden skyldig att vända sig till hyresnämnden senast en månad efter hyrestidens utgång (alltså det datum som infaller tre månader efter att hyresgästen har fått uppsägningen).

Jag hoppas att du har fått viss vägledning i hur ni kan gå tillväga. Tveka inte att höra av dig om det är något ytterligare du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare