Uppsägning av hyresgäst

Hej!

Vi äger en jordbruksfastighet som vi hyr ut bostaden på för närvarande. Nu har vi planer på att flytta in själva i huset och renovera det. I kontraktet vi skrivit står 3 månaders uppsägning. Kan problem uppstå om hyresgäst vägrar flytta?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att det ska kunna bli problem med uppsägningen krävs det att hyresgästen har rätt till förlängning av kontraktet vid uppsägning. Det finns två möjliga scenarion och lagar som kan bli relevanta i ert fall. Om avtalet ingicks efter den 1 februari 2013 så är privatuthyrningslagen tillämplig och om det ingicks innan så är jordabalken tillämplig.

Privatuthyrningslagen

Om hyresavtalet tecknades efter den 1 februari 2013 och tecknades av er som privatpersoner så blir privatuthyrningslagen tillämplig. I denna lag finns ingen rätt till förlängning av hyreskontrakt om annat inte är avtalat (3 § privatuthyrningslagen). Detta innebär att ni bör kunna säga upp hyreskontraktet med 3 månaders uppsägning enligt 4 § 12 kap. jordabalken. Viktigt att tänka på är att en uppsägning ska vara skriftlig enligt 8 § 12 kap. jordabalken.

Jordabalken

Om hyreskontraktets ingående skedde innan den 1 februari 2013 eller om bostaden har hyrts ut genom näringsverksamhet blir det desto svårare att säga upp hyresgästen. I ett sådant fall blir det 12 kap. jordabalken som blir tillämplig och här har hyresgästen stark rätt till förlängning. I 46 § 12 kap. jordabalken finns det undantag som kan innebära att hyresgästen förlorar sin rätt till förlängning. Om ingen av dessa punkter är uppfyllda kommer hyresgästen ha rätt att bo kvar i lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Jonathan Jademyr

Jonathan JademyrRådgivare