Uppsägning av hyresavtal vid vanvård

Kan man säija upphyresavtal , om hyres gäst van söter lägenheten.?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyra av bostad finns i 12 kap. JB. Vad gäller uppsägning av hyresavtal i förtid anges i 42 § följande.

- Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid,
6. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller hyresgästen eller någon annan, till vilken hyresrätten överlåtits eller lägenheten upplåtits, åsidosätter något av det som ska iakttas enligt 25 § vid användning av lägenheten eller inte håller den tillsyn som krävs enligt nämnda paragraf och rättelse inte utan dröjsmål sker efter tillsägelse,

Ett hyresavtal kan således sägas upp på den grund att hyresgästen vanvårdar lägenheten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare