FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/11/2014

Uppsägning av hyresavtal privatbostad

Hejsan!

Jag har hyrt ut min bostadsrätt med ett kontrakt på en månad ömsesidig uppsägning. Jag fick nu lov att säga upp honom på grund av att jag sålt lägenheten. Han vägrar nu att flytta och menar till en lag från hyresnämnden som säger att uppsägningen alltid är på 3 månader oavsett vad man har för kontrakt. Stämmer det?

Sedan undrar jag om vårt hyreskontrakt fortfarande är giltigt när lägenheten är såld? Då står ju inte jag längre som ägare och han borde då inte heller vara godkänt från bostadsrättsföreningen, eller?

Lawline svarar

Vad som gäller vid uthyrning av bostadslägenhet hittar du i kapitel 12 jordabalken (JB) https://lagen.nu/1970:994

Lagen innehåller vissa tvingande regler till hyresgästens fördel som inte kan avtalas bort 12:1 JB.

Uppsägningstiden är ett område som omfattas av tvingande regler. Det finns två typer av hyresavtal, de som ingås på bestämd tid och de som ingås på obestämd tid. I ditt fall handlar det om ett hyresavtal ingånget på obestämd tid.

Ett hyresavtal ingånget på obestämd tid kan sägas upp för att upphöra att gälla tidigast 3 månader efter uppsägningen, 12:4 punkt 1 JB.

Avtalet upphör inte att gälla för att du säljer din bostadsrätt.

En bostadsrätt räknas som lös egendom. Rättsläget gällande lös egendom när en person har äganderätt (köp) och en annan person har nyttjanderätt (hyra) till samma objekt finns inte reglerat i lag. I ditt fall gäller det köparens rätt till bostadsrätten och din hyresgästs rätt att hyra bostadsrätten. En utgångspunkt när hyra av lös egendom ställs mot köp av lös egendom är att hyrestagaren inte har något skydd och att köparen därför kan säga upp hyrestagaren. På senare tid har det dock utvecklats ett allt starkare skydd för hyrestagare, speciellt gällande hyra av bostad och det finns nu ett lagstadgat skydd gällande hyra av fast egendom. Det går helt enkelt inte att svara på vem som skulle ges rätt till bostadsrätten.

Jag rekommenderar att du kontaktar köparen och hyresgästen och försöker komma överens om ett inflyttningsdatum som passar alla. Du riskerar annars att få betala skadestånd till hyresgästen om han tvingas flytta i förtid, alternativt skadestånd till köparen om han inte får tillträde till lägenheten inom utsatt tid.

Behöver du hjälp med att vidta åtgärder som nämnts är du välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare