Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid.

Jag hyr en bostadsrätt i andra hand där vi skrev kontrakt.

Kontraktet lyder såhär:

Från och med 18/12-2015 t.o.m 30/6-2016

Med 1 månads uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 1 månad(er) för varje gång.

Nu har han sålt lägenheten och vi vill flytta ut den 31/5 istället för den 30/6. Han säger dock att vi ändå måste betala för juni månad men hur funkar det då det står att vi har 1 månads uppsägning i avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hyresavtal kan vara lite krångliga då det finns olika tillämpliga lagar beroende på hur situationen och omständigheterna ser ut. I ditt fall förstår jag det som att du har hyr bostadsrätten i andra hand av ägaren, som är en privatperson. Det gör att Lagen om uthyrning av egen bostad, https://lagen.nu/2012:978, är tillämplig utöver hyreslagen i 12 kap Jordabalken, https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. I hyreslagen finner du regleringar kring t.ex. i vilket skick lägenheten ska lämnas i.

Lagen om uthyrning av egen bostad gäller när en privatperson hyr ut en egen bostadsrättslägenhet under förutsättning att uthyrningen inte sker i näringsverksamhet. Detta förutsätter alltså att din hyresvärd är en privatperson som inte har detta som en verksamhet och att det rör sig om en bostadsrätt och inte en hyresrätt. I mitt svar kommer jag att utgå från att så är fallet.

Ni har avtalat om ett hyresavtal på bestämd tid, alltså från och med 18/12- 2015 t.o.m. 30/6-2016. Detta innebär att avtalet upphör när avtalstiden gått ut. Dock finns det möjlighet att säga upp avtalet i förtid, 3 §, https://lagen.nu/2012:978#P3S1.

Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen, 3 § 2 stycket, https://lagen.nu/2012:978#P3S2. Detta innebär att om du som hyresgäst säger upp avtalet t.ex. den 12 april så upphör det att gälla den 31 maj. Om du har sagt upp avtalet i tid och ni dessutom har avtalat om 1 månad uppsägningstid så har du både lagen och avtalet på din sida. Du ska således inte behöva betala för juni månad.

Sammanfattningsvis: Under förutsättning att din hyresvärd i rollen som privatperson hyr ut sin egen bostadsrätt till dig, så blir Lagen om uthyrning av egen bostad tillämplig. Detta innebär att du som hyresgäst har rätt att säga upp ett hyresavtal på bestämd tid med en månads uppsägningstid. Du ska alltså, enligt lag och enligt ert avtal, inte behöva betala hyra för juni månad förutsatt att din uppsägning skett i rätt tid.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare