Uppsägning av hyresavtal och hyresbetalning

Hej, jag har en lägenhet som är uthyrd i andrahand.

Uppsägningstiden är tre månader, om avtalet sas upp

den 24 augusti så är hyresgästerna berättigade att

betala hyran till slutet av november.

På avtalet betalas hyras den 25 varje månad?

Jag är väldigt osäker och skulle behöva reda ut detta.

Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att uppsägningstidens längd inte strider mot varken hyreslagen 12 kap JB (här) om lägenheten är en hyresrätt, eller lagen om uthyrning av egen bostad (här) om det är fråga om en bostadsrätt.

Du skriver i din fråga att ni har avtalat om tre månaders uppsägningstid, vilket i regel innebär att den part som vill säga upp avtalet att upphöra att gälla kan gör det vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader. Detta innebär att om avtalet sades upp den 24 augusti löper uppsägningstiden till och med den 30 november. Denna period ska hyresgästerna således betala för. Hyra betalas i regel i förskott, vilket betyder att man betalar för november månad den 25 oktober.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare