Uppsägning av hyresavtal med rekommenderat brev

Hej

Min hyresvärd vill inte hämta inte ut rek brev med uppsägnings avtal. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna kring hyresavtal och hyresförhållanden återfinns i 12 kap. jordabalken (JB), den hittar du här!

Jag kommer besvara din fråga utifrån det antagandet att det rör sig om bostadshyra och inte lokalhyra.

Det viktigaste i samband med en uppsägning är att kunna bevisa att uppsägningen är gjord i rätt tid och på rätt sätt. Om den som söks för uppsägning (din hyresvärd) har sin hemvist i Sverige kan uppsägningen delges genom rekommenderat brev. När delgivningen får ske genom rekommenderat brev anses uppsägningen ha gjorts redan när du som hyresgäst lämnat brevet på posten (under den förutsättningen att brevet är adresserat till hyresvärdens rätta adress) 12 kap. 8 § 4st 2p JB. Kvittot på det rekommenderade brevet är tillräcklig bevisning om att uppsägningen har skett. Uppmärksamma här är att det inte krävs att din hyresvärd faktiskt tar del av uppsägningen innan uppsägningstiden gått ut, utan det är tillräckligt att försändelsen lämnats i tid!

Förutsatt att din uppsägning uppfyller kraven ovan och du kan bevisa att den har skett i rätt tid behöver du alltså inte vidta några ytterligare åtgärder för att uppsägningen ska gälla.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan HeimanRådgivare