Uppsägning av hyresavtal

Hej

Vi hyr idag en villa där enligt kontraktet säger att vi måste säga upp avtalet 3månader innan hyrestidens utgång annars förlängs avtalet med 12månader. Nu har vi köpt ett hus med tillträde 1maj och vi sa upp hyreskontraktet i januari månad. Då vi skrev hyreskontraktet från 1/2-17 så hävdar hyresvärden att vi nu måste betala hyra till 31/1-21. Frågan är om vi har rätt till 3månaders uppsägning eller om hyresvärden har rätt.

Mvh Mathias

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har svårt att svara på din fråga eftersom du inte nämner när hyrestiden gick ut. Du skriver endast när ni skrev hyreskontraktet den 1 februari 2017. Men jag gör ett försök och tolkar in att ni skrev ett treårskontrakt!

Om ni skrev hyreskontraktet från 1 februari 2017 till 1 februari 2020, och ni inte sa upp avtalet förrän januari 2020 har hyreskontraktet enligt avtalsklausulen tyvärr förlängts till 1 februari 2021 precis som hyresvärden hävdar. Detta framgår av 12 kap 3 § Jordabalken (även kallad hyreslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga även om det kanske inte var vad du hade hoppats på. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare