Uppsägning av hyresavtal

Hur ska ett hyresavtal sägas upp korrekt?

Kan meningen " gäller önskan om att avsluta som hyresgäst" tolkas som en uppsägning av ett hyresavtal?

I min mening känns uttrycket otydligt och därav en uppkommen dispyt om avtalet verkligen är uppsagt...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det rör sig om ett bostadshyresavtal och inte ett hyresavtal om lokal, för vilken det finns speciella bestämmelser, samt att det är du som är hyresvärden.

Formkrav

För att en uppsägning ska vara giltig ska den ske skriftligen om hyresförhållandet har varat längre än tre månader i följd vid tidpunkten då uppsägningen sker. Uppsägningen får dock ske muntligen om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen (12 kap 8 § första stycket jordabalken).

Om en hyresvärd säger upp ett bostadshyresavtal som måste vara skriftlig, dvs. att det har varit längre än 3 månader bör hyresvärden i uppsägningen ange orsaken till att avtalet ska upphöra (12 kap 8 § andra stycket jordabalken). I övrigt finns egentligen inga regler om vad en uppsägning ska innehålla, dock rekommenderas att orsaken till uppsägningen anges.

Tillräckligt tydligt

Det är däremot viktigt att uppsägningen är tillräckligt tydlig så att motparten förstår att det är en uppsägning som avses. Då kan det vara bra om det framgår vilket objekt som avses och vilka parterna är, samt till vilken tidpunkt avtalet ska upphöra. I regel är tvetydiga meddelande om uppsägning utan verkan. I praxis har förfrågan till hyresvärd om upphörande av hyresförhållande på grund av att hyresgästen inte hade någon användning av lokalen längre ansetts utgöra en giltig uppsägning, då det ansågs stå klart och tydligt att hyresgästen ville att avtalet skulle upphöra att gälla (NJA 1963 s. 643). I ditt fall uttrycker hyresgästen en önskan om att avsluta som hyresgäst vilket talar för att det ändå framgår att denne önskar säga upp avtalet.

Om ni är oense om hur detta ska tolkas kan ni vända er till tingsrätten för att avgöra tvisten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare