Uppsägning av hyresavtal

Hej!

Jag och min man bor sedan tre år tillbaka i en privatägd villa som vi hyr. Jag har nu får veta att kontraktet kommer bli uppsagt med skälet att hyresvärden inte längre önskar att hyra ut huset. Min gissning är att det skall säljas, men denna information delger han mig inte.

Vilka regler gäller?

Då vi har en son på 5 månader och bor i en stad med mycket svår bostadsbrist önskade jag att vi kunde få fortsätta hyra huset tills det är sålt, för att ge oss mer tid att hitta en ny bostad. Vilket han nekade.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning av hyresavtal finner man i 12 kap. Jordabalken (JB)

Vad säger lagen?

Huvudregeln är enligt 12:3 JB att hyresavtal gäller på obestämd tid. För att dessa ska upphöra att gälla krävs det att de sägs upp. Uppsägning av hyresavtal för bostäder leder enligt 12:4 första stycket, första punkten JB till att hyresavtalet slutar att gälla tre månader efter uppsägningen (förutsatt att det inte särskilt avtalats om en längre uppsägningstid). Undantag till detta innebärande att hyresavtalet kan säga upp direkt finner man i 12:6 JB.

Vad uppsägningen ska innehålla:

Om hyresförhållandet varat i mer än tre månader måste uppsägningen ske skriftligt om det inte är hyresgästen som står för uppsägningen. Detta framkommer i 12:8 JB. Det saknas fler lagstadgade bestämmelser om vad uppsägningen ska innehålla, dock uppmanas hyresvärden att ange varför uppsägning sker. I vissa fall har hyresgästen enligt 12:45a JB rätt till förlängning av hyresavtalet. För detta krävs att det i samband med hyresavtalets ingående upprättats en separat handling.

Bedömningen i ditt fall:

I din fråga framkommer att du hyrt huset i tre år. Jag utgår i brist på annan information att du inte från början avtalat om när hyresavtalet ska sluta gälla. Det rör sig alltså om ett hyresavtal på obestämd tid. Jag utgår även från att du inte avtalat om längre uppsägningstid än den som ställs upp i lagtexten samt att du ej avtalat om rätt till förlängning. Till att börja med kan det konstateras att uppsägningen av ert avtal ska ske skriftligt för att den ska kunna göras gällande. Tills du tagit emot en skriftlig uppsägning från din hyresvärd kommer alltså uppsägningstiden på tre månader inte att "börja ticka". Att lagtexten ställer upp en rekommendation om att hyresvärden anger varför uppsägning sker innebär dock inte att han måste göra det.

Jag hoppas att du härmed fått svar på din fråga, om det skulle vara något mer är det bara att återkomma med fler frågor. För mer information om hyresavtal kan du även vända dig till boverket

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare