Uppsägning av hyresavtal

Hej ! Har problem med mitt bostadsföretag. De vägrar att släppa mig fr ett område som är ohållbart och otryggt att bo på. Vi vantrivs så vi vill inte vara hemma. Pga av privata skulder. Ingen hyresskuld. Och vi har hyrt av dom i 6 år. Hur går jag till väga ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresvärd kan inte under några omständigheter förbjuda en hyresgäst från att säga upp hyresavtalet och flytta från hyreslägenheten (se 12 kap. 5 § i Jordabalken till exempel). Det betyder att bostadsföretaget inte har någon rätt att hålla kvar dig i lägenheten och att du alltid kan säga upp avtalet till månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Däremot finns det inget krav på att hyresvärden ska se till att ni får en annan hyreslägenhet av dem eller liknande, dock måste ni inte under några omständigheter fortsätta hyra mot er vilja.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare