Uppsägning av bolagsman i enkelt bolag

Hej! I ett enkelt bolag, där två bolagsmän vill "säga upp" den tredje personen, hur går man tillväga då? Vilka rättsliga möjligheter finns för dem att få bort den tredje personen och sedan själva kunna fortsätta driva det enkla bolaget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett enkelt bolag är en avtalsbaserad associationsform, men det regleras även av tvingande regler i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag, BL. Ett enkelt bolag är till stor del baserat på förtroende mellan bolagsmännen eftersom det grundar sig på bolagsavtalet. Bolagsmännen ansvarar solidariskt gentemot borgenärer om de gemensamt ingått avtal med dessa, 4:5 BL.

För att en bolagsman ska kunna lämna bolaget kan denne säga upp bolagsavtalet när som helst om avtalet har träffats för obestämd tid. Det medför att bolaget upphör och ska träda i likvidation inom sex månader. För att undvika att likvidation ska ske kan det istället avtalas att bolagsmannen ska utträda ur bolaget. Detta är det lättaste sättet att få väck en bolagsman som är oönskad, förutsatt att man kan komma överens om villkoren för utträde. Rimligt är att den utträdande bolagsmannen erhåller kompensation som motsvarar vad denne skulle få om likvidation hade genomförts alltså en tredjedel av bolagets värde.

Om ingen säger upp bolagsavtalet och inget avtal kan träffas, är det svårt för bolaget att bestå. De övriga likvidationsgrunderna som finns i BL är att en bolagsman dör, försätts i konkurs, eller om en bolagsman har väsentligt åsidosatt sina skyldigheter. Om bolagsmannen har gjort det kan denne uteslutas, men även då ska ersättning enligt ovan lämnas, 2:31 BL. Bolaget kan dock vidgå vid uteslutning om övriga bolagsmän är överens om detta och likvidation undvikas.

Ni måste alltså köpa ut den bolagsman ni inte längre önskar i bolaget på något sätt om ni vill fortsätta driva bolaget utan denne. Detta kan avtalas med grund i reglerna i BL. Annars är likvidation alternativet.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare