Uppsagd på grund av arbetsbrist, men hinner gå på ledighet innan uppsägningstiden har löpt ut

Hej!

Jag har blivit varslad om uppsägning pga arbetsbrist. Uppsägningen beräknas vara klar imorgon 30/9.

Om en månad är jag beräknad att föda.

Enligt lag har jag rätt till tre månaders uppsägningstid. Men vad händer när jag går på mammaledighet innan dessa tre månader löpt ut?

Mvh Sara

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är förbjudet att säga upp någon endast på grund av att den anställde är gravid eller för att en person är föräldraledig. Det finns dock inga hinder i lagen mot att säga upp en person under en pågående graviditet eller en föräldraledighet, men skälet måste vara sakligt grundad.

Många kan dock bli uppsagda på ett företag till följd av arbetsbrist och då även föräldralediga, men deras uppsägningstid börjar inte räknas förens de kommer tillbaka till arbetet efter ledigheten, eller från det datum de har angivit att de skulle återgå. Om du säger upp dig själv under din föräldraledighet börjar uppsägningstiden normalt räknas från uppsägningsdagen.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare