Upprättande av testamente

Går det att skriva ett testamente ung. Så här ( det finns särkullebarn)

Gemensamt testamente för makarna XXX och XXX.

Det är våren ytterste önskan och testamente att efterlevande maka/make skall ärva med fri förfoganderätt.

Om någon av särkullebarnen begär jämkning av testamentet för att få ut sin laglott är det våran

Yttersta önskan och testamente att efterlevande maka/make ärver hälften efter avlidna maka/make.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Ett testamente ska ange testatorns vilja och en sådan vilja kan se ut på många vis. Du kan därmed skriva ditt testamente hur du vill men viktigt är att den som läser det tydligt förstår vad din önskan är. I ert fall framgår det tydligt vad den gäller och hur ni avser vilja ha det.

Det viktiga är att ert testamente skrivs under av er båda och att underskrifterna bevittnas av två personer som med sina namnteckningar intygar att det är ert testamente och att det är ni båda som skrivit under. Personerna behöver inte för den delen veta vad som står i testamentet utan ska endast försäkra att det är era namnteckningar som finns där. Det är av största vikt att dessa två vittnen är samtidigt närvarande då testamentstolkningar har ogiltigförklarat tydliga testamenten som tyvärr inte bevittnats av två vittnen samtidigt. Beklagligt i dessa fall. Det är också av stor vikt att vittnena inte är personer som är under femton år, psykiskt sjuka eller en närstående. Med närstående menar man i detta fall make, sambo, barn, förälder, syskon eller svåger. Grannar eller vänner skulle duga mycket bra, se till att de finns där samtidigt vid påskriften bara.

Upprättande av testamente regleras i ärvdabalkens 10 kap.

Lycka till med ert testamente

Jennie NilssonRådgivare