FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/12/2018

Upprättande av framtidsfullmakt för de fall givaren går bort

Hej!

Kan jag genom en Framtidsfullmakt/Generalfullmakt ge mina barn fullmakt att agera i ägar- och andra ekonomiska frågor i samband med att jag avlider?

Lawline svarar

Hej!

Du har helt rätt, en framtidsfullmakt skulle jag säga passar utmärkt för ditt ändamål och självklart vill jag hjälpa dig med det. Sedan 2017 finns det en ny lag i Sverige som handlar om framtidsfullmakter.

Vad omfattar fullmakten?

Framtidsfullmakten får omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter och det är alltså helt klart en möjlighet för dig i det här fallet (2 § lag om framtidsfullmakt). Det går bra att utfärda en sådan till dina barn då kravet endast är att det ska ske till en fysisk person.

När upphör fullmakten?

Framtidsfullmakten fortsätter då som huvudregel att gälla även efter fullmaktsgivarens död, annars måste det särskilt framgå att den upphör att gälla tidigare. Fullmakten kommer alltså fortsätta gälla och dina barn kan på så vis företräda dig i de angelägenheter som framgår av fullmakten.

Hur bör fullmakten se ut?

Du som är över 18 år kan utfärda framtidsfullmakten och den måste då vara skriftlig (3-4 §§ lag om framtidsfullmakt). Du måste själv skriva på fullmakten vilket måste vittnas av två personer som inte är dina barn.

I den skriftliga fullmakten måste då framgå:

- att det är fråga om en framtidsfullmakt,

- att dina barn ska vara fullmaktshavare,

- vilka angelägenheter inom ägande och andra ekonomiska frågor som fullmakten omfattar,

- samt övriga villkor du önskar (5 § lag om framtidsfullmakt).

Om ovanstående framgår tydligt av den skriftliga fullmakten kan du känna dig lugn att gått rätt till.

Övrigt att tänka på:

Fullmakten behöver inte registreras hos någon myndighet utan det räcker att ha den i hemmet. Det finns exempelmallar på internet över hur en framtidsfullmakt kan se ut. En mall hittar du här.

Sammanfattningsvis kan du absolut utfärda en framtidsfullmakt. Om du blir osäker på om allt gått rätt till rekommenderar jag dig att få den godkänd av en jurist.

Hoppas det här gav svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen om det var någon fundering jag inte besvarade.

Sara HillRådgivare