Upprätta testamente

Jag och min man har inga gemensamma barn.(Han har tre och jag har två)

Vi har både stuga och en bostadsrätt.

Hur skriver vi bäst i testamentet för att skydda varandra om någon av oss avlider1

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle råda er att upprätta ett s.k. "inbördes testamente" där ni skriver att vid den förstes bortgång ska den efterlevande ärva allt och att vid den sistes bortgång ska förfaras på visst sätt. På så sätt skyddar ni varandra och den efterlevande maken kommer ärva allt vid händelse av att en av er avlider. Dock vill jag påpeka att även om ni gör på detta sätt så kommer den avlidnes bröstarvingar alltid att kunna påkalla jämkning i testamentet och kräva ut sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB).

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett testamente så kan ni kontakta info@lawline.se så hjälper vår juristbyrå er med detta så att ni får era viljor igenom.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare