Upprätta nytt testamente

Jag har ett testamente skrivet där mina två bröstarvingar ärver ett sommarhus efter min död. Kan jag riva detta och skriva ett nytt där det står att min make ska ärva sommarhuset och att våra gemensamma bröstarvingar ärver huset efter hans död. Han har ett särkullbarn i från ett tidigare äktenskap.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 10:5 ärvdabalken framkommer det att ett testamente som har förstörts är utan verkan. Det föreligger inga formkrav för att återkalla ett upprättat testamente utan det räcker således med att förstöra det. Efter det att testamentet är utan verkan gäller den arvsordning som anges i ärvdabalken. Detta möjliggör att du kan upprätta ett nytt testamente.

I denna situation bör du tänka på två saker. Först och främst är det viktigt att du verkligen förstör det först upprättade testamentet. Om detta inte sker kan det uppkomma tvist om vilket av de båda testamentena som är gällande. Sedan är också viktigt att du beaktar de strikta formkrav som gäller för upprättande av testamente.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare