FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/05/2019

upplysningsskyldighet vid bodelning

Hej!

Jag och min man ska skriva ett bodelningsavtal p g a skilsmässa. Min man vill inte göra en "traditionell" bodelning utan vill undanta ekonomin förutom vår gemensamma bostad som jag ska bli utlöst ifrån. Jag skulle vilja hur en traditionell bodelning hade fallit ut men har ingen insyn i hans privata ekonomi och har inte heller åtkomst till t ex hans deklarationsblankett. Kan en jurist inhämta dessa uppgifter utan min mans vetskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om du undrar om din make har skyldighet att redovisa sina tillgångar och skulder i samband med äktenskapsskillnad.

Till en börja med så går jag snabbt igenom bodelningsprocessen.

All ni innehar är giftorättsgods, så länge det inte är enskild egendom, 7:1 ÄktB.

Enskild egendom är sådan egendom som undantas bodelningen p.g.a äktenskapsförord eller ett arv där det står särskilt föreskrivet att egendomen ska vara enskild. 7:2 ÄktB.

Din mans önskan att kringgå bodelningen är inte riktigt möjlig enligt reglerna i Äktenskapsbalken. Det enda sättet att kringgå reglerna om bodelning är genom ett äktenskapsförord.

Du har rätt att begära en "traditionell" bodelning oavsett vad din make har i tankarna, 9:4 ÄktB.

För att svara på din fråga är din make skyldig att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelning. Det innefattar även din makes tillgångar och deklaration, 9:3 ÄktB

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare