Upphovsrättsintrång vid plagierade uppsatser

Hej! Min kille och jag delade ett datorkonto i gymnasiet och jag bad honom backa upp mina uppsatser. Han förde över Word filer till sin dator och mailade de också till mig. Hans syster har då kopierat delar av ett gymnasiearbete som jag inte hade lämnats in och delar av mina andra uppsatser utan min tillåtelse, och skickat in det som sin egen. Är det något brott? Finns det något jag kan göra åt detta? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Rätten till skriftliga verk regleras i Upphovsrättslagen, (här).

För att dina uppsatser ska vara upphovsrättsligt skyddade krävs att de har så kallad "verkshöjd" (1 § p. 1). Vad som egentligen krävs för att något ska anses ha verkshöjd är inte helt tydligt, men dina uppsatser uppfyller sannolikt kravet. Att dina uppsatser är upphovsrättsligt skyddade betyder att du har ensamrätt till dem. Det innebär bland annat att det i princip alltid måste anges att det var du som skrev uppsatsen när den delas med andra, och att uppsatsen inte får ändras av andra utan ditt godkännande (3 § st. 1-2).

Din killes syster har alltså inskränkt din ensamrätt till uppsatserna när hon delat dem. Det innebär att du har rätt till skälig ersättning (54 § st. 1). Eftersom din killes syster verkar ha vetat att det var dina uppsatser hon delade och alltså hade uppsåt till intrånget kan du har rätt till ytterligare ersättning (54 § st. 2). I vissa fall av upphovsrättsintrång straffas det även med böter (53 § st. 1. Fängelse finns med i straffskalan men är i princip alltid uteslutet som påföljd vid upphovsrättsintrång).

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare