Upphovsrätten till stickade koftor

Hej, Jag har fått en förfrågan om en traditionel Järvsö kofta. Min fråga är om jag bryter mot någon upphovsrätt om jag stickar den här tröjan baserad på bilder och mönster som finns på internet för vidare försäljning. Mvh., Katalin.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen, URL) så har du som privatperson inte rätt att kopiera ett upphovsrättsligt verk för att sedan sälja det i vinstsyfte. Kläder omfattas i vissa fall av upphovsrättslagen och faller då under så kallad brukskonst (se 1 kap. 1 § 6 p. URL). Om vi nu utgår ifrån att koftan omfattas av URL har du därför inte rätt att sticka liknande och sälja dessa. Du har däremot rätt att framställa ett liknande verk enbart för personligt bruk (se 2 kap. 12 § URL). Om du däremot tar kontakt med upphovsrättsmannen till koftan kan du få ev. tillåtelse till att sticka liknande koftor och sälja dessa. Det som även är värt att nämnas är att upphovsrätten till ett verk gäller i 70 år efter det år då upphovsrättsmannen avled. Det finns därför en del saker du bör kolla upp innan du börjar sticka koftorna så att du inte gör något olagligt!

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare