Upphovsrätt till profilbild

Hej!

Jag undrar om det är olagligt att sprida bilder vidare från facebook. T.ex. att lägga ut någons profilbild (eller screenprint av dennes profil) på en blogg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotografier och bilder är upphovsrättsligt skyddade enligt 1 § upphovsrättslagen (URL). Att upphovsrättsinnehavaren innehar ett skydd enligt upphovsrättslagen innebär att denne har en ensamrätt till det skyddade bilden. Ensamrätten innebär bland annat att ingen annan än upphovsrättsinnehavaren har rätt att sprida bilden vidare, exempelvis på en blogg, 2 § URL.

Att sprida någons profilbild vidare på en blogg är alltså inte tillåtet, utan den enda som är tillåten att göra detta är den som innehar upphovsrätten till bilden ifråga. Endast om tillåtelse ges av upphovsrättsinnehavaren får bilden spridas vidare.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare