Upphörande av samboförhållande - rätt till ersättning för förbrukningsvaror

Min sambo vill separera och jag har sagt ok eftersom hon inte vill leva med mig längre. Vi har skrivit ett papper där det står att vi avtalat att sambolagens regler om bodelning inte ska gälla för oss. Vid samboförhållandets upphörande skall vardera parten sålunda behålla sin egendom. Nu undrar jag om jag kan kräva henne på pengar i efterhand då hon inte bidragit till hushållet med några pengar utan sagt att när hon får arbete ska hon vara med och betala. Hon har dock haft inkomster från Trelleborgskommun ca 5000:-/månad i ca 1 år, fått föräldrapenning i 2,5 år för våra 2 gemensamma barn. Nu när hon går sin egen väg förstår jag att hon inte kommer vilja betala för något i framtiden eftersom hon vill separera! Kan jag kräva henne på pengar från 2012- augusti 2018?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Tillämpliga lagrum på din fråga hittar vi i Sambolagen (SamboL).

Samboavtal
I och med att ni har upprättat ett samboavtal är detta gällande och innebär, precis som du säger, att bodelning inte ska ske. Eftersom bodelning inte ska ske kommer du få behålla alla saker som du har köpt i samboförhållandet, samt det du tog med dig in i förhållandet som du ägde tidigare, 9 § SamboL.

Jag förstår det som att du frågar om du skulle kunna få ersättning av din sambo för exempelvis matkostnader och andra förbrukningsvaror som inte finns kvar då hon inte har hjälpt till att betala detta.

I ett samboförhållande får man dela upp kostnaderna precis som man vill mellan varandra. Det finns med andra ord inga lagbestämmelser om detta. Jag ser tyvärr inte något annat sätt för dig att få ersättning av henne än att själv framföra ditt missnöje med situationen och be henne göra rätt för sig. Någon lagstadgad rätt till ersättning i ärendet finns inte med tanke på att man som sambos enskilt får göra upp om hur kostnaderna fördelas.

Jag hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt och skulle du undra något annat är det bara att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare