Upphörande av samboförhållande

Hej,

Vi ska separera och undrar vad summan av detta kalaset blir?

Jag sålde mitt hus för 2,7 milj. och fick dubbelt så mycket som jag gav tidigare 1,3 milj.

Vi köpte en bostadsrätt tillsammans för 2,5 milj. och blev sambos.

Jag stoppade in pengar från husförsäljningen så att vi har lån på 1,4 milj.

Nu är våningen värd ca 3,9 milj.

Som köpare på bostadsrätten står min sambo på endast 5/100-del och jag på resterande. Vad innebär det i detta fallet?

Vad måste jag lösa ut honom för då jag tänkte bo kvar med barnen?

Jag har gjort all renovering, dragit hela lasset med allt.

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att redogöra för vad som händer när ett samboförhållande utan samboavtal upphör, om du vill läsa mer om det själv är det sambolagen som är tillämplig. Skulle det vara så att ni har ett samboavtal är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline, så att vi har möjlighet att svara på frågan utifrån de förutsättningarna.

Bodelning

Nedan så gör jag en punktlista som steg för steg redogör för en bodelnings händelseförlopp.

1.När ett samboförhållande upphör kan ena sambon begära bodelning inom tidsrymden av ett år från det att upphörandet inträffade (8 § 1-2 stycket sambolagen). En bodelning är en uppdelning av samboegendom, om du inte vet vad en samboegendom är så redogör jag för det nedan, se rubrik Samboegendom.

2. Vid en bodelning ska först samborna redovisa sin samboegendom (11 § sambolagen).

3. Sedan så ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas, det vill säga att det görs en skuldavräkning (12 § sambolagen).

4. När detta är gjort så ska återstående samboegendom slås samman och sedan delas lika på (14 § sambolagen). Det sker därmed en likadelning av samboegendomen.

Samboegendom

Är enbart bostad och bohag (hus, möbler etc.) som är köpt för att användas tillsammans (3 § sambolagen). Därmed så är den bostadsrätten som ni bor i nu samboegendom. Det spelar ingen roll vem som har betalat in mer eller mindre på samboegendomen, den delas fortfarande lika.

Renovering av samboegendom

Att du har gjort all renovering påverkar inte likadelningen, sambolagen tar nämligen inte hänsyn till vem som har betalat vad, utan menar på att allt som är samboegendom ska delas lika på, oavsett vem som har finansierat det.

Svar

Utifrån de angivna förutsättningarna ska det ske en likadelning av er bostadsrätt, eftersom att det är en samboegendom. Att du står som majoritetsköpare, har renoverat, och dragit hela lasset tar, tyvärr, inte sambolagen hänsyn till. Om ni införskaffade den för gemensamt bruk är det samboegendom och en likadelning sker. Därmed kommer du att behöva lösa ut din före detta sambo med dennes andel, och din före detta sambos andel är troligtvis 50%.

Jag hoppas att du känner att du har fått tydliga svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Ronja WestlinRådgivare