FrågaFAMILJERÄTTGod man09/11/2018

Upphörande av förvaltarskap

Hej

Jag har en god vän som vill ha god man istället för förvaltare. Bor med familj i eget boende och har fast tjänst inom kommun.

Hur ska hon göra?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om god man och förvaltare finns i Föräldrabalkens (FB) 11 kapitel.

Till att börja med vill jag förtydliga skillnaden mellan god man och förvaltare. En förvaltare utses i de fall som en god man inte är tillräckligt. En god man utses för att hjälpa personen att förvalta sin egendom, medan en förmyndare blir aktuellt för den som är ur stånd att förvalta över sin egendom. Detta innebär att god man ska utses i första hand, om det anses vara tillräckligt (FB 11:7).

Förvaltarskapet ska upphöra när behovet inte längre finns och åtgärden inte längre behövs, vilket överförmyndaren också är skyldig att pröva en gång om året (FB 11:19).

Om hon känner att hon vill pröva sitt beslut om att ha förvaltare kan hon givetvis göra detta. Hon kan både pröva att förvaltarskapet ska upphöra, eller pröva uppdragets omfattning (FB 11:19 och 11:23). Det är tingsrätten som prövar om uppdraget ska upphöra eller justeras, vilket de har en skyldighet att göra om någon kräver detta. Vilka som kan kräva detta är bl.a din vän själv om hon är över 16 år, närmaste släktingar eller överförmyndare (Se r - FB 11:15).

Sammanfattning och råd:

För att uppdraget med förvaltare ska upphöra krävs det att rätten fattar ett beslut om detta, vilket hon själv kan ansöka om. Jag råder din vän att ta kontakt med överförmyndaren/överförmyndarnämnden i hennes kommun, då de hanterar frågor om förvaltare och god man för ytterligare vägledning om hur hon kan avsluta sitt förvaltarskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Felicia OlssonRådgivare