Upphörande av ett samboförhållande

Hej, Tänkte höra om ni ville hjälps mig med en fråga. Jag och min man köpte ett hus 2005, för drygt 3 år sedan skiljde vi oss och han köpte då ut mig ur huset. Efter ett halvår som skilda beslöt vi oss för att försöka på nytt igen och blev sambor. Jag betalat då en hyra på 5000 Kr/mån. Har alltså ingen äganderätt i huset. Nu vill han att jag flyttar efter 3 år som sambo. Min fråga är vad jag har för rättigheter? Kan han kasta ut mig på gatan? Kan tilläggas att vi har två barn på 9 och 12 år. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, Pernilla Torberntson

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Vid ett upphörande av ett samboförhållande samboegendomen fördelas mellan er genom en bodelning. En begäran skall göras inom en ettårs period räknat från dagen då samboförhållandet upphörde, se 8 § sambolagen här. Det som skall ingå i en bodelning är samboegendom i form av bostad och bohag som har införskaffats för det gemensamma boendet. Bostaden införskaffades ursprungligen för det gemensamma syftet, men den kom att bli hans i samband med att han köpte ut dig vid skilsmässan. Således gällera att bostaden ej är att betrakta som samboegendom och skall av den anledningen inte ingå i en eventuell bodelning. I 22 § sambolagen finns en bestämmelse som innebär att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att ta över den oberoende av om bostaden är att betrakta som samboegendom eller inte. En sambos övertagande förutsätter att denne har störst behov av bostaden och att ett övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Hänsyn tas exempelvis till om Du exempelvis får ensam vårdnad om de gemensamma barnen eller att barnen huvudsakligen skall bo hos dig. Jag vet inte tillräckligt mycket för att kunna ge dig ett exakt svar, men Du bör känna till att Du eventuellt kan få ta över bostaden! Om det blir aktuellt kommer Du att få köpa ut honom från bostaden.

Din sambo har rätt att be dig att flytta ut ur lägenheten(detta gäller under förutsättning att det jag ovan nämnt inte kan aktualiseras). Dock bör Du vara att betrakta som inneboende och därför har Du i regel en rätt till tre månaders uppsägningstid, se 12 kap. 4 § st. 1 p. 1 jordabalken https://lagen.nu/1970:994. Han kan således inte kasta ut dig på gatan!

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en familjejurist för vidare juridisk rådgivning. Lawline samarbetar med Familjens Jurist som är väldigt framgångsrika inom detta rättsområde. Du kan boka tid direkt via vår hemsida, se http://lawline.se/boka.

Hoppas att Du är nöjd med mina svar! Önskar dig all lycka i framtiden och jag hoppas att allting löser sig till det bästa.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare