Upphör ett testamente att gälla mellan två makar när den ene dör?

Upphör ett testamente mellan två makar om den ene dör? Min Far och Mor upprättade ett testamente mellan de två. Om min Far skulle avlida före min Mor så skulle hans särkullbarn ha sin arvslott med undantag från stugan som min Mor hade lagfart på.

Om min Mor skulle avlida före så skulle stugan ärvas av bröstarvingarna och inte kunna testamenteras bort. Slutar testamentet att gälla nu då min Far har avlidit och min Mor lever? Bouppteckning och arvsskifte är avslutat. Och särkullbarnet har fått sin arvslott.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Som jag förstår så har din mor och far upprättat ett testamente mellan sig som reglerar vad som ska hända med egendomen vid respektives bortgång.
Svaret på din fråga
är att nej, testamentet upphör inte att gälla bara för att din far har gått bort och testamentet har införlivats i enlighet med hans förordnande.

Nedan följer en redogörelse om vad som allmänt gäller som testamente.

Allmänt om testamente

Genom ett testamente kan testatorn bestämma hur hen vill att kvarlåtenskapen ska fördelas. Ett testamente är det enda som kan rubba den legala arvsordningen. Arvsrätten regleras i svensk rätt i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB.

Ett testamente ska upprättas i enlighet med vissa formkrav för att behålla sin giltighet (10 kap. 1 § ÄB). Ett testamente antas ge uttryck för testatorns vilja och därför blir ordalydelsen i ett testamente viktig, 11 kap. 1 § ÄB. Ett testamente ska i möjligaste mån ges den tolkning som överensstämmer med testatorns vilja. Ett testamente behåller sin giltighet till dess att testatorn har återkallat det.

Eftersom att en person genom ett testamente bestämmer över sin egendom är hen alltid fri att återkalla ett förordnande om hen inte längre vill att detta ska gälla, 10 kap. 5 § ÄB.

Att återkalla ett testamente kan göras genom att personen ifråga antingen
1. skriver ett nytt testamente i enlighet med formkraven, eller
2. Förstör den aktuella testamentshandlingen, exempelvis genom att riva sönder den.

Sammanfattningsvis gäller alltså att din mors förordnande enligt testamentet fortfarande är giltigt. Detta även nu när din far har gått bort. Din fars egendom enligt testamentet har tillfallet de testamentstagare han ville. Testamentet för din mors vidkommande reglerar ju dock fortfarande vad som ska hända med hennes egendom. Om din mor inte längre önskar att stugan ska ärvas av bröstarvingarna är hon fri att återkalla testamentet och skriva ett nytt (alternativt låta hennes kvarlåtenskap fördelas enligt den legala arvsordningen enligt ärvdabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare