Upphäver ställning som varaktigt bosatt mitt permanenta uppehållstillstånd?

Hej,

Gällande uppehållstillstånd.

Jag har haft PUT för nästan 5 år sedan, 2017 ansökte och fick jag statusen om varaktig bosatt i Sverige.

Jag har varit nyss för att förnya PUT-kort på Migrationsverket, då fick jag en överraskning. De säger att jag inte har längre PUT utan ha bara statusen. Då kommer jag bara ha kort på statusen och måste jag ansöka PUT på nytt om jag inte kommer ansöka igen statusen när statusens giltighet går ut.

Jag har frågat via telefon och mejl innan jag ansökte statusen då fick jag svar att PUT kommer att vara kvar.

Vad är verkligen rätt och fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Jag förstår den frustration du måste uppleva vid givande av motstridiga besked. I det följande kommer jag förklara kort vad det innebär att erhålla ställning som bosatt i Sverige och när ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas. Området blir snabbt komplext och jag ska hålla mig kortfattad och till det väsentliga för förståelse.

Vad innebär det att erhålla ställning som varaktigt bosatt?

Reglerna om varaktigt bosatt baseras på ett direktiv från Europeiska unionen (se direktiv 2003/109/EG) och innebär givande av tredjelandsmedborgare viss mån av fri rörlighet inom unionen. Den med ställning som varaktigt bosatt har rätt att uppehålla sig i Sverige även utan uppehållstillstånd, varför det i viss mån ersätter ditt permanenta uppehållstillstånd (se 2 kap. 4 § utlänningslagen, hädanefter UtlL). Det permanenta uppehållstillståndet upphör dock inte på denna grund, vilket jag återkommer till nedan.

Ställning som varaktigt bosatt kallas med andra ord för EU-uppehållstillstånd och ska inte påverka nationella domstolars bedömning av nationellt uppehållstillstånd (jfr EU-domstolen Mål C-502/10). Giltighetstiden för ställningen ska vara minst 5 år (se 4 kap. 19a § utlänningsförordningen).

När kan mitt permanenta uppehållstillstånd återkallas

Som det framgår av namnet är permanenta uppehållstillstånd inte tidsbegränsade och ska som huvudregel vara tillsvidare. I vissa fall är det dock möjligt att återkalla permanenta uppehållstillstånd. Detta råder bland annat vid uppehållstillstånd som baseras på lämnande av oriktiga uppgifter (7 kap. 1 § UtlL) eller om personen inte längre är varaktigt bosatt i Sverige och inte anmält om behållande av uppehållstillstånd (7 kap. 7 § UtlL). Det är Migrationsverket som beslutar om återkallelse (7 kap. 8 § UtlL). Erhållande av ställning som varaktigt bosatt utgör inte grund för återkallelse av uppehållstillstånd.

Sammanfattning

Min bedömning är att ditt permanenta uppehållstillstånd ska bestå opåverkat av ställningen som varaktigt bosatt. Däremot ger uppehållstillståndet och ifrågavarande ställning som varaktigt bosatt till stor del motsvarande rättigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare