FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/07/2021

upphäva faderskap

Hej!

Jag har två halvsyskon på min pappas sida, en bror och en syster. De har olika mammor och har vuxit upp hos respektive mamma och deras familjer (båda mammorna gifte sig och fick barn med andra män efter mina halvsyskons födelse).

Min pappa har betalat underhåll för båda barnen under hela deras uppväxt. Barnen är nu i 55-60 årsåldern och pappa lever inte längre. De båda barnen har fått ut sin respektive arvslott för ca 5 år sedan.

Nu har mina båda halvsyskon gjort DNA-tester som visat att de inte är släkt. Halvsystern tycks vara dotter till en dansk man.

Vad gäller i en sådan här situation, borde hon lämna tillbaka sitt arv? Allt underhåll som hennes mor fått under 18 år? Eller är allt preskriberat/irrelevant pga mannen (min pappa) på 60-talet accepterat faderskapet?

Vore tacksam för svar om inte annat så för att stilla min nyfikenhet! Den ekonomiska biten, om det finns en sådan, är av underordnad betydelse.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om barns arvsrätt och upphävande av faderskap finns i Ärvdabalken (1958:637) ( ÄB) respektive Föräldrabalken (1949:381)(FB).

I 2 kap.1 § ÄB stadgas att första arvsklassen utgörs av arvlåtarens barn, vilket innebär att det är arvlåtarens barn som i första hand ska ärva denne. Av bakgrundsinformationen framgår att ni har genomfört DNA-analys som påvisar att det inte finns något släktskap mellan ena kvinnan och din far. Han är med andra ord inte hennes biologiska pappa, men juridiskt så kvarstår faderskapet tills det upphävs.

Bestämmelsen om upphävande av faderskapet återfinns i 3 kap. 1 § FB. Om mannen som anses vara barnets fader vill vinna förklaring att han inte är det krävs det vanligen att han väcker talan mot barnet. I det fall mannen är avliden och har han inte varaktigt sammanbott med barnet och inte heller efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans, har den avlidnes maka och var och en som jämte eller näst efter barnet är berättigad till arv efter mannen rätt att väcka talan om att mannen ej är fader till barnet. Med bekräftelse avses att mannen kan anses ha gett ett bestämt uttryck för sin vilja att låta barnet gälla som hans.

Rätt att väcka talan föreligger ej, om vid mannens död mer än ett år har förflutit från det att talan, som grundats på att mannen är fader till barnet, väckts mot honom och han fått del därav eller om mer än ett år har förflutit sedan anspråk på samma grund framställts mot mannens dödsbo.

Sammanfattningsvis gäller att faderskapet inte kan upphävas om vid din fars död mer än ett år har förflutit sedan talan om fastställande av faderskap väcktes mot honom. Då faderskapet inte kan upphävas är han i juridisk mening fortfarande kvinnans far. Det blir därför svårt att kräva återbäring av utdelad underhållsbidrag eller arv.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare