Uppfyller inneboende försörjningskravet?

Jag (svensk medborgare) och min fru (Paraguayansk medborgare) har känt varandra i 3 år. Hon har flugit fram och tillbaka mellan Sverige och Paraguay under åren och nyligen bestämde vi oss för att gifta oss. Vi gifte oss i Februari 2019, det skedde under tiden hon hade sin tillfälliga uppehållstillstånd som hon har förlängt till den 15:e Maj (ca 90 dagar mer då). Jag har nyligen flyttat till en 1:a (som inneboende) tillsvidare och min fru bor med mig där. Jag har fast inkomst och uppfyller den ekonomiska försörjningskravet för att hon ska kunna söka uppehållstillstånd för att bosätta sig med sin make i Sverige. Vi har ett stort rum med kokvrå/badrum och får bo där hur länge vi vill. Det jag är osäker om är om boendet uppfylls pga av inneboende? Sen undrar vi också om hon behöver lämna landet under tiden hon ansöker om längre uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om uppehållstillstånd blir utlänningslagen (UttL) och begränsningslagen (BegrL) tillämpliga.

Är försörjningskravet uppfyllt?

Uppehållstillstånd ska som huvudregel ges till någon som är gift med en person som är bosatt i och har uppehållstillstånd i Sverige, se UttL 5 kap. 3 §. Det finns dock ett försörjningskrav som innebär att du måste kunna försörja dig och din fru och även ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för dig och henne, se BegrL 9 §. Detta försörjningskrav gäller dock inte vid ansökan om fortsatt uppehållstillstånd.

Det är lite oklart på vilken grund din fru är i Sverige nu, men ifall hon redan har fått ett uppehållstillstånd och enbart ska göra en ny prövning om fortsatt uppehållstillstånd behöver du alltså inte uppfylla försörjningskravet.

Ifall försörjningskravet är tillämpligt så kan du läsa mer om vad som gäller kring det på Migrationsverkets hemsida, se här. Där framgår det att vara inneboende inte uppfyller försörjningskravet. Att exempelvis hyra en bostad i andra hand är däremot okej.

Behöver hon lämna landet eller kan hon ansöka från Sverige?

Huvudregeln är att man ansöker om uppehållstillstånd utanför Sverige, men eftersom din fru redan befinner sig i landet kan det vara möjligt för henne att ansöka härifrån. Du kan läsa mer om detta på Migrationsverkets hemsida under rubriken "ansöka på webben", se här. Min rekommendation är att ni kontaktar Migrationsverket och frågar om vad som gäller för din fru och ifall hon behöver lämna landet eller inte.

Hoppas du fått svar på dina frågor! Ifall det skulle uppstå övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare