Uppehållstillstånd via anknytning till pojkvän/flickvän

Hej. Min pojkvän kommer från Irak (är perser), har mamma och yngre bror här som har uppehållstillstånd i Sverige sedan fem år tillbaka. Min kille har varit här på visum men det gick ut nov 2015. Sedan dess har har varit här utan visum eller uppehållstillstånd. Han är 27 år och har inte vågat tala med Migrationsverket då han är rädd att bli nekad uppehållstillstånd. Jag fick veta det här förra veckan, trodde att han fortfarande hade visum som gällde. Min fråga är nu - vad är bästa vägen att gå för att han ska få uppehållstillstånd? Via familjen eller via mig? Vi bor inte tillsammans men jag har en tillräckligt stor lägenhet och ett mycket välavlönad jobb. Vad förbinder jag mig isf till? Att kunna försörja honom och erbjuda bostad har jag förstått men han vill stå på egna ben och inte behöva gå via mig. Han har inte svårt att få arbete då han har en bra universitetsutbildning samt stort kontaktnät och gott rykte i Sverige. Det här är en bra kille, hela familjen är väldigt inne i svenska samhället. Men som sagt, han har bott här illegalt sedan nov 2015. Vi är väldigt oroliga då vi verkligen vill starta ett gemensamt liv men vågar inte riktigt förrän vi vet hur allt blir.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel ska en ansökan om uppehållstillstånd göras och beviljas innan inresa till Sverige, 5 kap 18 § Utlänningslagen (hänvisningar härefter förkortat kapitel:paragraf). I andra stycket stadgas dock ett antal möjligheter att göra avsteg från huvudregeln, bl.a. för flyktingar, förlängning av uppehållstillstånd och i vissa fall stark anknytning till någon i Sverige.

Det är inte särskilt sannolikt att din pojkvän kan åberopa flyktingstatus eller status som särskilt skyddsbehövande, då han, som vuxen man, sannolikt anses klara sig på egen hand i Irak. Om han däremot anses riskera livet, eller förföljelse, vid resa tillbaka till Irak, och han inte kan skyddas av myndigheter eller i en annan del av landet, ska han dock beviljas uppehållstillstånd på någon av punkterna.

Uppehållstillstånd p.g.a. anknytning kan vara aktuellt

Det är mer troligt att ett uppehållstillstånd kan beviljas p.g.a. av anknytning till någon, och de möjligheterna finns stadgade i 5:3 och 5:3a. Då ni inte är sambos, eller gifta, för tillfället och han inte är minderårig föreligger ingen av situationerna när ett uppehållstillstånd ska ges enligt 5:3. I 5:3a finns det dock två punkter som är möjliga att åberopa:

1. en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges,

2. en utlänning som på något annat sätt än som avses i 3 § eller i denna paragraf är nära anhörig till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om han eller hon har ingått i samma hushåll som den personen och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna som fanns redan i hemlandet.

I punkt 1 åberopas anknytning till en flickvän/pojkvän och i punkt 2 åberopas anknytning till t.ex. syskon eller föräldrar. Den andra punkten är sannolikt bli inte möjlig, då det i princip kräver att din pojkvän och hans mor alltid har bott tillsammans och att han har ett särskilt beroendeförhållande till henne, d.v.s. att han inte klarar sig utan henne.

Således är anknytning till dig sannolikt den "bästa" vägen att gå. Då kommer en s.k. seriositetsprövning att göras, där bl.a. hur länge ni träffats och er kännedom om varandra kommer att prövas. Vidare måste du ha en inkomst och bostad som är tillräckligt stor för att försörja både dig och din pojkvän, enligt 9 § Begränsningslagen. Utöver det har du inga direkta skyldigheter, men skulle ert förhållande upphöra kan hans uppehållstillstånd inte förlängas p.g.a. anknytning, enligt 5:16.

Har ni ett seriöst förhållande, som varat ett tag, har han goda möjligheter att få uppehållstillstånd via anknytning. Värt att beakta är att det inte är något Migrationsverket måste ge, utan enligt lagtext något de ”får” ge om rekvisiten är uppfyllda.

Sannolikt behöver uppehållstillstånd sökas och beviljas från utlandet

Som tidigare nämnt är huvudregeln att ett uppehållstillstånd ska sökas och beviljas innan inresa, vilket, enligt 5:18 2st 5p, kan undantas från vid stark anknytning till pojk/flickvännen samtidigt som det inte anses skäligt att han ska åka tillbaka för att ansöka om uppehållstillstånd 5:18 2st 5p. I praxis har det ofta krävts att paret väntar barn tillsammans för att ”stark anknytning” ska anses föreligga, eller åtminstone att det är uppenbart att ett uppehållstillstånd ska (inte ”får”) beviljas, medan skälighetsbedömningen utgår mer från omständigheterna i det enskilda fallet. Då ni ”enbart” är tillsammans torde inte rekvisitet ”stark anknytning” vara uppfyllt och din pojkvän behöver sannolikt återvända till Irak för att kunna ansöka om uppehållstillstånd.

Det faktum att en sökande vistas en lång period olagligt i landet anses väga tungt emot ett avsteg från huvudregeln att uppehållstillstånd ska beviljas innan inresa (MIG 2009:02). Det gäller särskilt om ni hade träffats under tiden han befann sig olagligt i landet, då utgångspunkten är att en person som vistas olagligt i landet inte ska få fördelar gentemot en person som har ansökt om uppehållstillstånd från hemlandet.

För en mer precis genomgång av omständigheterna och era handlingsmöjligheter rekommenderar jag att ni bokar tid med en jurist, t.ex. en av våra jurister här på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare