Uppehållstillstånd sambo

Hej

Min kille är från Kosovo och pga problem i sitt hemland så sökte han asyl i Sverige efter några månader i Sverige så träffades vi och inledde ett förhållande, vi har flyttad ihop och har ansökt upphållstillstånd som sambo. Han är mycket yngre än jag är. Min fråga är kan Migrationsverket neka pga ålders skillnad ? jag uppfyller annars kraven om inkomst och storleken på bostaden och är svensk medborgare. Om de nekar kan man överklaga?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avseende åldern: Migrationsverket ska se till helhetsbedömningen vid prövning. Det kan påverka om det är en avsevärd stor åldersskillnad och i samband med det föreligger övriga omständigheter som påverkar ert ärende negativt, såsom motstridigheter som gör att Migrationsverket inte tror på att förhållandet ingåtts med seriösa avsikter. Däremot ska det inte bero på en enskild faktor. Om ni gör sannolikt att förhållandet ingått med seriösa avsikter och är äkta, så bör inte enbart ålder avgöra er framtid. Detta är ju någonting ni får framföra till Migrationsverket under er prövning. Däremot kan jag inte säga någonting med säkerhet då jag inte är i ställning att ge sådan rådgivning och heller inte känner till ert ärende. Om ni känner att ni behöver få djupare rådgivning kring just ert fall och hjälp med ansökan rekommenderar jag att boka tid med en jurist. För att boka, klicka här.

Ni har rätt att överklaga Migrationsverkets beslut ifall er ansökan om uppehållstillstånd avslås, det överklagas då till Migrationsdomstolen, se 14 kap. 3 § UtlL.

Hör gärna av er ifall ni har fler frågor. Lycka till!

Vänligen,

Bassima DemirRådgivare