Uppehållstillstånd pga. familjeanknytning

hej.. jag är svenks medborgare och jag gifte mig med en utländska kvinna och har ett barn som är 8 år gammal. jag vill ansöka för visum för både hon och hennes son. kan jag göra det? tror du att vi kommer att få uppehällstillstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på om din maka är medborgare i ett land inom EU eller utanför EU så kan reglerna för att få ett uppehållstillstånd se olika ut.

Icke EU-medborgare:

Huvudregeln är att din maka ska ansöka om uppehållstillstånd från hennes hemland eller det land där hon har tillstånd att bo. Tillståndet ska vara klart innan hon reser in i Sverige. Men i vissa fall kan man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

Det finns vissa undantag i 5 kap. 18 § 2st 5p Utlänningslagen från den ovannämnda huvudregeln som kan vara tillämpliga om utlänningen i vissa situationer har stark anknytning till den person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där. Det görs i princip en skälighetsbedömning där olika omständigheters betydelser kommer att vägas samman i det enskilda fallet.

EU-medborgare:

Om din maka arbetar, studerar eller har egna medel för sin försörjning har hon däremot möjlighet att få uppehållsrätt i Sverige och behöver därför inte ansöka om uppehållstillstånd hos Migrationsverket.

Det finns dessutom detaljerade informationer om hur man ska gå tillväga vid ansökan om uppehållstillstånd pga. familjeanknytning på Migrationsverkets hemsida, klicka här.

Hoppas att rådgivningen har varit behjälplig. Du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor.

Nicole CaiRådgivare