Uppehållstillstånd pga familjeanknytning

Hej jag har träffat en egyptisk man och vi vill gifta oss vi vill att han ska komma hit och bosätta sig hos mig han studerar och vill fortsätta sin utbildning på ett svenskt universitet kommer han att få uppehållstillstånd för att göra detta om vi är gifta? efter att ha hört om vilka svårigheter en del har känner jag mig osäker på vad som gäller och krävs och om jag kan känna mig säker och trygg med att han får komma hit. mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Om man är gift med någon som bor i Sverige och som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd, har man rätt att få uppehållstillstånd pga familjeanknytning. Man kan få uppehållstillstånd även om man planerar att gifta sig eller bli sambo med någon som bor i Sverige.

Under vissa förutsättningar kan den som bor i Sverige omfattas av ett försörjningskrav. Kravet innebär att personen ifråga måste kunna försörja sig själv och ha en bostad av tillräcklig storlek och standard. Mer info om försörjningskravet, hittar du här.

Har man fått ett uppehållstillstånd för bosättning, har man givetvis rätt att studera på ett svenskt universitet.

Utifrån de angivna förutsättningarna kan jag än så länge bara ge ett väldigt allmänt hållet svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du vill veta mer om detta.

Nicole CaiRådgivare