Uppehållstillstånd pga anknytning till maka

Hej! min man ska söka om uppehållstillstånd pga anknytning till mig och jag undrar vilken typ av uppehållstillstånd som han kommer att få. Är det permanent direkt? Hur länge gäller fösörjningskravet?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd?

Jag vill börja med att nämna att din man, vid ett beviljande troligtvis inte kommer få ett permanent utan ett tillfälligt uppehållstillstånd, enligt reglerna nedan.

Utgångspunkten är att en make till någon som har fått uppehållstillstånd i Sverige också ska beviljas uppehållstillstånd (5 kap. 3 § UtlL). Dock så begränsas denna möjlighet av Begränsningslagen (5 kap. 3 § sista stycket UtlL).

Detta innebär att din man endast kan få uppehållstillstånd på grund av anknytning om du har fått uppehållstillstånd på grund av att du är flykting, inte alternativt skyddsbehövande (6-7 § BegränsL). Om du fick din ansökan om uppehållstillstånd registrerad innan 24 november 2015 kan han dock ändå få uppehållstillstånd på grund av anknytning till alternativt skyddsbehövande (7 § andra stycket BegränsL).

Tillståndet tidsbegränsas till samma tid som anknytningspersonens uppehållstillstånd (8 § BegränsL).

Om du själv är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd gäller dock Utlänningslagens bestämmelser om permanent uppehållstillstånd. Där framgår att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska gälla under minst ett år (5 kap. 3 § tredje stycket UtlL).

Hur länge gäller försörjningskravet?

Det finns inget krav i lagen på hur länge du måste kunna försörja din make. Lagens krav går ut på att du ska kunna visa att du kan försörja dig själv och din make samt ha en bostad av tillräcklig standard för er båda (9 § BegränsL). Detta innebär att du efter skatt och boendekostnad måste ha en lön som uppgår till minst ett normalbelopp, vilket i år är 7952 för sammanlevande makar (Migrationsverkets hemsida).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!
Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare