Uppehållstillstånd pga anknytning - har barn som är svensk medborgare

Hej!

Jag är svensk medborgare och födes min sån son nyss som också blir svensk medborgare i Sverige men min make har inte uppehållstillstånd. min fråga är måste min man återvänd till våra hemland o söka från där borta.

mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på om din make är medborgare i ett land inom EU eller han är medborgare i ett land utanför EU så kan reglerna för att få ett uppehållstillstånd se olika ut.

Icke EU-medborgare:

Huvudregeln är att din make ska ansöka om uppehållstillstånd från hans hemland eller det land där han har tillstånd att bo. Tillståndet ska vara klart innan han reser in i Sverige. Men i vissa fall kan man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

I din makes fall kan undantaget i 5 kap. 18 § 2st 5p Utlänningslagen vara tillämpligt eftersom han har ett gemensamt barn med dig och barnet är svensk medborgare. Det görs i princip en skälighetsbedömning där konsekvenserna för ert barn av att skiljas från sin pappa kommer att vara avgörande för om din make kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

EU-medborgare:

Om din make arbetar, studerar eller har egna medel för sin försörjning har han däremot automatisk uppehållsrätt i Sverige och behöver därför inte ansöka om uppehållstillstånd hos Migrationsverket.

Nicole CaiRådgivare